Šventasis Kazimieras
Vilniaus
arkivyskupijos puslapiai apie šv. Kazimierą
Puslapiai apie Šv. Kazimiero koplyčią ir paveikslą Vilniaus arkikatedroje
Karalaitis Kazimieras (1458-1484) buvo garbingos Gediminaičių giminės
palikuonis. Jo tėvas Kazimieras, Jogailos jaunesnysis sūnus, buvo
santūrus ir kuklus, bet savo tikslų atkakliai siekiantis žmogus.
Iš prigimties demokratiškas, jis su visais, net su prasčiokais elgdavosi
mandagiai ir dėl paprasto gyvenimo būdo lenkų ponų buvo pravardžiuojamas
kailiniuotuoju karaliumi. Šventojo Kazimiero motina Elzbieta Hadsburgaitė
buvo Austrijos kunigaikščio ir Šventosios Romos imperijos imperatoriaus
Alberto II duktė. Iš viso ji pagimdė trylika vaikų, išaugino vienuolika
šešis sūnus ir penkias dukteris. Dukterys ištekėjo už vokiečių
kunigaikščių, o iš sūnų tik dviem neteko nešioti karaliaus vainiko
kunigui ir šventajam. Štai kodėl istorikai ją praminė karalių
motina.
1458 m. spalio 3 d. karaliaus Kazimiero šeimoje gimė trečiasis
kūdikis, kurį tėvai pakrikštijo Kazimiero vardu, slavų kalbose reiškiančiu
didžiakalbis. Iki devynerių metų jį auklėjo rūpestinga ir pamaldi
motina.
1467 m. vyriausiuoju karaliaus vaikų auklėtoju tapęs žymus istorikas
kan. Jonas Dlugošas mokė tikybos, geografijos ir istorijos. Jau
tada mokytojas atkreipė dėmesį į mažąjį Kazimierą, kurį vėliau pavadino
retų gabumų, atminimo vertos išminties bei kilnumo jaunikaičiu.
Jis pirmasis pastebėjo ir ypatingą karalaičio pamaldumą: bendros
vaikų maldos metu jis būdavęs panašus į besimeldžiantį angelą, o
kartais taip giliai susikaupdavęs, jog nepajusdavęs, kad liko melstis
vienas. Kelkis, šventasis jaunikaiti, kartą juokais taręs kanauninkas,
judindamas Kazimierą už peties. Vargu, ar suvokė garbusis istorikas,
jog taria pranašiškus žodžius
Visai kitoks buvo antrasis karalaičių mokytojas italas Pilypas
Buonaikorsis, pramintas Kalimachu, mokęs klasikinių kalbų ir literatūros,
iškalbos ir eiliavimo meno. Jeigu Jonas Dlugošas buvo reiklus ir
griežtas vaikams, karštas katalikas ir popiežiaus šalininkas, žodžiu,
senos geros Viduramžių kultūros žmogus, tai Kalimachas su mokiniais
elgdavosi jautriai ir švelniai, buvo nusiteikęs antipopiežiškai
ir laisvamaniškai, ir į karaliaus rūmus nešė humanizmo epochos dvasią.
Taigi šventasis Kazimieras augo ne šiltnamio aplinkoje, bet susikertančių
idėjų kovos lauke. Tai skatino mąstyti, ugdyti valią ir grūdinti
charakterį, kuriame vėliau taip darbiai susipins tokios rodos prieštaringos
savybės, kaip karališkas kilnumas ir krikščioniškas nuolankumas,
valdovo griežtumas ir artimo meilė, aktyvus veiklumas ir gilus maldingumas.
Tryliktais gyvenimo metais karalaitis tėvų valia buvo įtrauktas
į politinių ir karinių įvykių sūkurį. Kai 1471 m. Čekijos karaliumi
tapo jo vyriausias brolis Vladislovas, Kazimierą buvo nutarta įsodinti
į Vengrijos sostą, kurį jis turėjo teisę paveldėti pagal motiną.
Ten tuo metu viešpatavo buvęs regentas Motiejus Korvinas išmintingas
politikas ir gabus karvedys. Vengrų tauta jį gerbė kaip teisingą
ir rūpestingą valdovą, Romos popiežius palaikė kaip narsų Europos
gynėją nuo turkų, nugalėjusių Bizantijos imperiją ir kėlusių grėsmę
krikščioniškoms vakarų valstybėms.
Jaunasis Kazimieras buvo pastatytas paskubom samdytos kariuomenės
priekin ir leidosi į pirmą ir paskutinį savo gyvenime karo žygį.
Neparuoštas, neapgalvotas ir avantiūriškas žygis baigėsi nesėkme,
ir po pusantro mėnesio karalaitis jau Krokuvoje, šalia tėvo. Šitaip
Dievo Apvaizda tarsi rodyte parodė, jog karalaičio laukia ne žemiškas
sostas
Kai 1475 m. Kazimieras Liubline toliau tęsia taip nelemtai nutrauktus
mokslus, auklėjamas Jono Dlugošo ir Kalimacho. Uolumu, gabumais,
maldingumu jis pelnė ir antrojo mokytojo simpatijas. Kalimachas
vėliau jį pavadins dieviškuoju jaunuoliu, kuris turėjo arba negimti,
arba likti amžinas.
Norėdamas padaryti Kazimierą savo įpėdiniu, tėvas įtraukia jį į
valstybės valdymo reikalus. Kazimieras kartais drauge su jaunesniuoju
broliu Jonu Albrechtu dalyvauja visose svarbesnėse tėvo kelionėse
į užsienio pasiuntinių priėmimą Vilniuje, į lenkų seimą Piotrkove
ir lietuvių Brastoje. Pastarajame bajorai prašo karaliaus vieną
iš sūnų paskirti Lietuvai valdyti, tačiau šis atrėžia jos niekam
neatiduosiąs. Jonas Albrechtas paslapčiom nubraukia nusivylimo ašarą,
o Kazimieras lieka abejingas: jį vis mažiau betraukia šio pasaulio
karalystė
Karalienė Elzbieta vienodai rūpestingai ir dievobaimingai auklėjo
visus savo sūnus. Tačiau kokie jie nepanašūs, kokie skirtingi jų
gyvenimo keliai! Vyriausias sūnus Vladislovas, Čekijos, vėliau ir
Vengrijos karalius, rems katalikų priešininkus čekų husitus, galop
susipyks su tėvu, ir šis mirdamas atims iš jo vyriausiojo paveldėtojo
teises, bet Vladislovas ne iškart atsisakys pretenzijų į lenkų sostą.
Jauniausias sūnus Fridrichas motinos numylėtinis, iš mažens numatytas
dvasininko luomui, taps netgi kardinolu ir Gnezdo arkivyskupu, nors,
anot Bažnyčios istorikų, visiškai neturės tam pašaukimo, o dėl savo
doros susilauks pagrįstų priekaištų. Jonas Albrechtas bene panašiausias
į šventąjį Kazimierą ne tik išore, bet ir būdo ypatybėmis, tačiau
broliui mirus matyt neberas moralinės atramos ir po tėvo mirties
tapęs Lenkijos karaliumi, nesaikingai ir nesantūriai gyvendamas,
suardys sveikatą ir mirs, valdęs karalystę vos devynerius metus.
Nepradžiugins motinos širdies Aleksandras, pirma tapęs Lietuvos
didžiuoju kunigaikščiu, o paskui ir Lenkijos karaliumi: nepastovus,
mėgstąs pokylius ir prabangą švaistūnas, nepaisydamas motinos maldavimų,
ves Maskvos didžiojo kunigaikščio Ivano II dukterį Eleną, kuri,
vyrui abejingai stebint, skatins ir rems stačiatikybės plitimą Lenkijoje
ir Lietuvoje. Nepasižymės dora ir Žygimantas, pramintas Senuoju:
gyvendamas Dievo nepalaimintame ryšyje su Kotryna Telnyčiete, susilauks
trijų nesantuokinių vaikų, o dvariškių raginamas vesti, paskubom
ištekins ją už rūmų pareigūno.
Ir štai visiška priešingybė savo broliams karalaitis Kazimieras.
Jaunuolis, kurio šūkis: Verčiau mirti, negu susitepti!; karalaitis,
kuris sako: Nieko nėra garbingesnio pasaulio valdovams, kaip tarnauti
Kristui vargdienių ir bedalių asmenyje; žmogus, kuris gyvena pagal
taisyklę: Po Dievo labiausiai reikia mylėti tiesą ir teisingumą;
krikščionis, kuris be ašarų negali paimti kryžiaus į rankas ir netgi
pažvelgti į jį
Ir pirmiausi jis uolus Marijos garbintojas, gyvenęs
su numylėta giesme Omni die dic Mariae ( Meilės himną tau, Marija
)
lūpose ir širdyje.
1479 m. Kalėdoms atvykęs į Vilnių, apie pusantrų metų karalaitis
padeda tėvui tvarkyti valstybės reikalus, klusniai vykdydamas visus
jo pavedimus. Karalius vis dar tikisi palikti jį savo įpėdiniu ir
netgi apvesdinti su imperatoriaus Fridricho dukterimi. Tčiau sūnus
eina Apvaizdos nurodytu keliu. Gilėja jo susikaupimas, artėja galutinė
dvasinė branda, jo asmuo tiesiog spinduliuoja. Žmonės tai mato ir
jaučia, jie jau dabar jį vadina Lietuvos Angelu.
Tačiau šis nežemiškas jaunuolis su visai žemiška misija, tėvo siunčiamas,
vyksta į Radomą. Nuo 1481 m. pavasario dvejus metus ten pavaduoja
karalių, tvarko iždą, išpirkinėja tėvo skolas ir įveda rūmuose tvarką,
drausmindamas pareigūnus. Jis laikos griežtos dienotvarkės: ryte
šv. Mišios, dieną darbas, vakare ligonių lankymas, vargšų
šelpimas.
Tuo metu jam tenka paskutinis išmėginimas: gležną kūną puola džiova.
Sunerimusių tėvų parkviestas Lietuvos sostinėn, Kazimieras neketina
ligai pasiduoti ir netgi išprašo tėvo, kad jam pavestų pakanclerio
pareigas, kurias nuo 1483 m. gegužės pabaigos sąžiningai vykdo iki
paskutinių dienų.
Artimieji, susirūpinę jo sveikata, pagal to meto gydytojų patarimus,
ragina Kazimierą gintis nuo džiovos nusižengiant skaistybei. Pasipiktinęs
karalaitis atkerta nė neketinąs ieškoti kitokios sveikatos kaip
Kristus, o pas Jį greit nueisiąs ir su dabartine sveikata. Manoma,
jog būtent po šitokių pasiūlymų Kazimieras davęs amžinosios skaistybės
įžadą. Gilėja jo maldingumas, auga maldos poreikis. Ne kartą tarnai
jį randa naktį besimeldžiantį prie uždarytų Vilniaus Katedros durų
1483 m. Kalėdas Kazimieras su artimaisiais sutinka Gardino pilyje.
Ligonio sveikata negerėja, ir susirūpinę namiškiai iš Liublino iškviečia
tėvą, kuris atvyksta kovo 1 d. Tuo tarpu šventasis karalaitis ir
toliau eina savo pareigas, karšta malda stiprindamas dvasią Švč.
M. Marijos Ėmimo į dangų bažnyčioje. Gailestingosios Dievo Motinos
globa jį lydi iki pat kovo 4 d., kai anksti rytą, išklausęs šv.
Mišias ir priėmęs Švč. Sakramentą, Kazimieras miršta, nuėjęs trumpą
25 metų, 5 mėnesių ir 1 dienos gyvenimo kelią žemėje.
Su didžiausiomis iškilmėmis jo garbingieji palaikai nulydimi į
Vilnių ir palaidojami Katedroje. 1602 m. lapkričio 7 d. popiežiaus
Klemenso VIII bule paskelbtas šventuoju, daugiau kaip penkis šimtmečius
dangiškasis Globėjas lydi Lietuvą istorijos išmėginimuose. Jo veidas
žvelgia į mus iš paveikslų ir freskų, nuo pakelės kryžių ir koplytėlių,
jo vardas skelbia brolijų, draugijų, mokyklų pavadinimuose, žmonių
pavardėse ir krikštavardžiuose, vietovių pavadinimuose.
Parengta pagal P. Kimbrio straipsnį Lietuvos angelas (Katalikų
pasaulis, 1989, Nr. 3)
|
|
|